Obrněná kolová a pásová vozidla

Tím nejznámějším bylo obrněné kolové vozidlo pod označením M8 nebo M20 Greyhound (chrt).


M8


M20

Výrobcem byla firma Ford Motor Co. a výroba započala v roce 1943. Korba M 8 nesla litou věž a byla na podvozku třínápravového nákladního automobilu s náhonem na všechna kola. Byl vyzbrojen kanónem M6 ráže 37 mm a velkorážným kulometem M2 HB ráže 12,7 mm spřaženým s kulometem Browning ráže 7,62 mm.

Základní charakteristika : čtyřčlenná posádka, délka 5m , šířka 2,54 m, výška 2,25 m, hmotnost 7,8 t, pancéřování do 19 mm , pohon benzinový motor Ford Hercules šestiválec 82kW – 110 HP, max. rychlost 90 km/hod. max. dojezd 563 km

Modifikací se stal typ M 20, kde horní část věže byla zcela otevřená a vyzbrojená kulometem M2 HB ráže 12,7 mm.

Než budeme pokračovat popisem kategorie tanků je nutné se ještě zmínt o obrněných polopásových vozidlech, která nesla název Half – Track.


Typ M3A1


Typ M3A2


Typ M 21


Typ M 16

Kombinací lehkého obrněného vozu M3 Scout Car s polopásovým podvozkem vznikl Half Track M2 a od roku 1940 po další tři roky bylo vyrobeno celkem 11.415 kusů v různých verzích. Další modifikace postupně odstraňovaly nedostatky prvních verzí. Od roku 1941 byl souběžně vyráběn typ M3 s modifikacemi M3A1, M3A2, následoval typ M4 jako minometná verze s minometem M1 ráže 81 mm se střelbou mimo korbu vozidla a verze M4A1 se střelbou přímo z korby vozidla směrem dozadu. Značně rozšířená verze byly M21 se střelbou minometem na cíle před vozidlem. Další oblíbenou modifikací byl typ M16 na korbě s namontovanou otočnou věží se čtyřmi kulomety ráže 12,7 mm.

Než přejdeme ke kategorii tanků, zmíníme se ještě o jednom pásovém vozidle malého rozměru, na které jsou dost často vznášeny dotazy. Jedná se o lehké pásové vozidlo pro menší skupinu vojáků. Vozidlo bylo konstruováno pro jízdu na sněhu při uvažovaném přepadu továrního zařízení na výrobu uranu z těžké vody v Norsku. Mimo této akce bylo v průběhu války použito i pro jiné účely jako nosič zbraní, pro převoz nákladů či jako ambulantní pro převoz raněných. Jeho přítomnost byla zaznamenána v roce 1945 na příklad ve Strakonicích. I dnes ho můžete při některých akcích MCC Plzeň zahlédnout řízené jeho majitelem – pražským právníkem.

Oficiální název je M 29 Weasel carrier (lasička).

Motor: Studebaker 6-170 Šampion 70 HP (52 kW), hmotnost: 2.019 kg, délka 3,20 m. výška: 1,30 m, zastřešený: 1,80 m, čtyřčlenná posádka, rychlost 58 km/hod.

© Copyright BUDDIES Písek, 2011. Všechna práva vyhrazena.