Tanky‚ houfnice a samohybná děla

První ze série tanků je lehký tank M5A1 Stuart.

Na původní verzi M3 v modifikacích M3A1 až M3A3 navázal typ M5 a modifikace M5A1, ale i ta měla několik dalších. Jednalo se o lehké obrněné pásové vozidlo používané především pro podporu pěchoty a u průzkumných jednotek. Posádka byla čtyřčlenná, pancéřování od 13-63 mm, vyzbrojen 37 mm kanónem, třemi kulomety ráže 7,62 mm M1919 a jedním kulometem M1928A1 ráže 11,43 mm, hmotnost 15,4 t. Vyráběla ho firma Cadillac, pohon zajišťovaly dva benzinové osmiválcové motory o výkonu 220 HP. Délka 4,84 m, šířka 2,59 m a výška 2,40 m. Stuarty byly v roce 1945 i v Písku a okolí, což potvrzují přiložené fotografie.


Burketova ulice (před rohovým domem s ul.Lesnickou)


Táborská ulice (směrem k Ptáčkovně)

Jednou z modifikací tanku M5 byla samohybná houfnice M8.

Houfnice byla vyráběna od září 1942 do ledna 1944 a celkem bylo vyrobeno 1778 kusů. Motor byl Cadillac o výkonu 220 HP, max.rychlost 36km/hod. hmotnost 32.600 kg, , výzbroj houfnice M1A1 75 mm, čtyřčlenná posádka, pancéřování od 12 – 67 mm.

Lehký tank M 24 „Chaffee“


Se zimním maskováním bílou barvou

Vyrobily firmy Cadillac a Massey-Harris v počtu 5000 ks a jednotky tanky obdržely v polovině roku 1944. Posádka 5ti členná , hmotnost 16.386 kg, motor o výkonu162 kW, pancéřování 9 – 25 mm, výzbroj kanónem M5 ráže 75 mm se zásobou 46 nábojů, dva kulomety Browning M1919A ráže 7,62 mm se zásobou 3.750 nábojů. Max. rychlost na silnici 56 km/hod., v terénu 40 km/hod.

Stíhač tanků M18 „Hellcat“ GMC

Sériovou výrobu zahájila firma Buick v únoru 1944 a vyrobila celkem 2.507 kusů. Tank byl jedním z nejlepších svého druhu, dosahoval velké rychlosti, měl nízkou siluetu, dobrý podvozek a dostatečné pancéřování. Benzinový devítiválcový motor Continental o výkonu 340 HP, pancéřování 7 – 12 mm, pětičlenná posádka, hmotnost 18.160 kg, otevřená otočná věž se 76,2 mm kanónem M1A1 nebo M1A1C také M1A2 a kulometem HB M2 ráže 12,7 mm. Vozidla mívala na korbě barevný znak protitankových jednotek (Tank Destroyer Units) představující hlavu pumy drtící v zubech nepřátelský tank. Stejné označení nosili i příslušníci těchto jednotek na rameni tankových jacketů či košil. Jejich motto znělo : Vyhledej, udeř a znič“. Tanky bylo možno v roce 1945 spatřit i v Písku, a to ze svazku 704. protitankového praporu (TDB), který byl přičleněn ke čtvrté obrněné divizi.


M8 v Komenského ulici před hlavní poštou 7.5.1945


Tentýž tank 704. TDB před viaduktem na Táborské ulici

Jedním z nejznámějších a nejvýznamnějších tanků byl střední tank M 4 Sherman.

Výroba tanku započala krátce před druhou světovou válkou, kdy americká armáda potřebovala obrněnce se 75 mm kanónem. Poslední tank typu M4 opustil haly výrobce v lednu 1945. Celkem bylo vyrobeno 55.000 kusů všech modifikací a byly vyráběny v továrnách pěti firem. Různé typy a jejich modifikace od typu M4A1 až po typ A4A3 se projevil na tancích ve změně motorů, ve výzbroji, změně věžové části, ve tvaru vany podvozku, podvozkovém systému, změnou v uložení munice, ve vnitřním vybavení. Někdy je opravdu velice obtížné, určit přesný model a příslušnou modifikaci. Další vývojovou řadou v sérii M4A3 představoval model M4A3E2 až po poslední model M4A3E8, který byl nasazen do bojů v závěru války. Z dochovaných fotozáběrů jsme mohli dodatečně usoudit, že v Písku a jeho okolí se v roce 1945 vyskytovaly Shermany několika různých typů a modifikací. Pro doložení mého tvrzení přikládám dva historické snímky. Používal se podvozkový systém Volute Spring Suspension /VSS/ a to horizontální (HVSS) a nebo vertikální (VVSS). Ale opět byly výjimky, jak se můžete přesvědčit na dalším snímku.

1 – Lifting ring

2 – Ventilator

3 – Turret hatch

4 – Periscope

5 – Turret hatch race

6 – Turret seat

7 – Gunner’s seat

8 – Turret seat

9 – Turret

10 – Air cleaner

11 – Radiator filler cover

12 – Air cleaner manifold

13 – Power unit

14 – Exhaust pipe

15 – Track idler

16 – Single water pump

17 – Radiator

18 – Generator

19 – Rear propeller shaft

20 – Turret basket

21 – slip ring

22 – Front propeller shaft

23 – Suspension bogie

24 – Transmission

25 – Main drive sprocket

26 – Driver’s seat

27 – Machine gunner’s seat

28 – 75 mm gun

29 – Drivers hatch

30 – M 1919A4 machine gun


M4A3E8 75 mm HVSS

Slíbené dokumentární historické fotografie z roku 1945 z Písku:


M4 na Pražské Předměstí před dnešním Penny Marketem

Tento typ s litou věží se 75 mm hlavní , svařovanou korbou a s podvozkem HVSS se oproti typu M4A3E8 vyskytoval u jednotek ojediněle. Přesto tuto variantu bylo možno zahlédnout v roce 1945 jak v Písku, tak i v Plzni.


M4A3E8 76 mm před radnicí na Velkém náměstí – 7.5.1945

Na závěr ještě orientační takticko – technické údaje :

Posádka: 5 mužů (velitel,řidič,pomocník řidiče, mířič a nabíječ), bojová hmotnost : 30190 kg (M4), 31326 kg (M4A2), 30957 kg (M4A3), celková délka 5788 mm (verze s kanónem 75 mm), šířka 2449 mm,, výška 2736 mm. Šířka pásu 410 mm,výzbroj kanón ráže 75 mm nebo 76,2 mm, dva kulomety Browning M1919A ráže 7,62 mm, většinou kulomet Browning HB M2 ráže 12,7 mm. Pancéřování 12 – 100 mm, pohonná jednotka zážehové a vznětové motory, max. rychlost na silnici 40-46 km/hod., v terénu 25-30 km/hod., dojezd 160 až 250 km. Připomínka: údaje se u jednotlivých verzí tanku M4 mírně lišily.

Aby bylo možno kapitolu o tancích uzavřít je nutno se ještě zmínit o třech typech bojové techniky, které používaly podvozek typu Sherman. Mnohdy byly přihlížejícími označovány za tanky, což byl chybný název, protože se jednalo o samohybné kanóny.

Jeden z nich bylo možno zahlédnout i v Písku na Zátavském mostě při ostraze demarkační linie a byla to samohybná houfnice M7 Priest HMC.

M7 byla hlavně využívána k podpoře motorizované pěchoty a tanků jako zbraň divizního dělostřelectva. Kromě 105 mm houfnice M2A1 byla ještě vyzbrojena velkorážným kulometem M 2 HB ráže 11,43 mm. Dosahovala na silnici rychlost okolo 40 km/hod a posádku tvořilo sedm mužů. Historický snímek o její přítomnosti v roce 1945 jste mohli vidět v kapitole o památnících, podkapitole Památník na Zátavském mostě.

Samohybná děla M 10 Wolverine a M 36 Jackson, která svojí vnější podobou byla snadno zaměnitelná za jednu z variant tanku Sherman. Byla to však mýlka.


M 10 Wolverine


M 36 Jackson

M 10 původně nazývaná „stíhač tanků“ byla později přeřazena do skupiny samohybných děl, které měly ve své výzbroji samostatné protitankové prapory. Posádku tvořilo pět osob, vážil 29,9 tun a na silnici dosahoval rychlosti 51 km/hod. Otočná věž nesla kanón 76,2 mm,

M 36 již byl vyzbrojen 90 mm kanónem. V částečně zakulacené, shora otevřené věži byla tříčlenná posádka – střelec, nabíječ, velitel – ostatní dva z posádky seděli ve spodní části. Byl to jediný americký obrněnec, který mohl snadno vyřadit z boje německé Tigry a Panthery. Vážil 28 tun, na silnici dosahoval 42 km/hod rychlost, akční rádius s 872 litry benzinu byl 240 km.

Pro doplnění ještě uvádíme v roce 1944 do výroby zavedený těžký tank M 26 Pershing (41,7 t) vyzbrojený dělem 90 mm, velkorážním kulometem M2 a dvěma kulomety ráže 7.62 mm. Posádka 5 osob. Bojové nasazení v květnu 1945 v ČSR nebylo ničím doloženo. Je však potvrzeno, že tyto tanky byly v Plzni spolu s druhosledovou 8. obrněnou divizí a bylo je možno vidět „naparáděné“ při jedné z přehlídek konaných v létě 1945.

vzpo

Na článek o shermanech v Písku pokračujte ZDE

© Copyright BUDDIES Písek, 2011. Všechna práva vyhrazena.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
RSS